keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Hahmoluokista Lemuriassa

Yksi asia mitä olen miettinyt uutta kampanjamaailmaa rakentaessa on miten saada siihen enemmän pulp-kirjallisuuden ja erityisesti miekan & magian henkeä. Pelaajien vaihtoehtoja hahmojen suhteen lienee helpoin muokata, ei välttämättä sääntöjen puolesta mutta sen puolesta miten ne esitetään.

Hahmoluokat Lemuriassa

B/X-säännöillä tai vastaavalla järjestelmällä pelattaessa hahmoluokissa on joitain eroja siihen millaisina ne on tavanomaisesti esitetty. Varsinainen pelimekaniikka säilyy entisellään.

Taistelijat
Vaniirien soturit ovat tunnettuja hurjuudestaan ja sotataidoistaan. Tavalliset säännöt taistelijoita koskien pätevät.

Temppeliritarit
Vaniirien parissa vaikuttavat heidän joukkoonsa jostain sivistyksen parista karkoitetut lähetystyöntekijät jotka yrittävät takoa Herran, Mitran tms. pelkoa heidän paksuihin pakanakalloihinsa. Osa on niin sinnikkäitä että ovat tunkeneet mukaan jopa Lemuriaan saakka. Heitä siedetään ihmeellisten kykyjensä vuoksi ja koska yksi jos toinen vaniiri on tullut uskoon vaikka eivät kauhean hyviä uskovaisia olisikaan.

Magiankäyttäjät
Useimmat magiankäyttäjät Lemuriassa ovat vaniirien tietäjiä. Kaukaisemmista sivistyneistä maistakin tiedetään matkanneen pitkäveneiden kyydissä velhoja jotka palavat halusta tutkia Lemurian muinaisia salaisuuksia.

Varkaat
Vaniirien parissakin on taitavia ja pystyviä yksilöitä jotka pystyvät hankkimaan haluamansa ilman liiallista voimankäyttöä.

Haltiat -> Amatsoonit
Suippokorvainen ja ikivanha haltiakansa on jo käynyt aikoja sitten kaikkialla missä nuoremmat rodut, mukaan lukien Lemuriassa. Mitäpä nähtävää on Lemurian köynnösten peittämissä kivikasoissa niille jotka kävivät siellä jo sen loiston päivinä.

Lemurian amatsooneihin käytetään samoja sääntöjä kuin haltioihin. Miessukupuolesta vapaaksi kehittyneessä yhteiskunnassa kaikki ovat pystyviä sotureita, magiankäyttäjiä ja omaavat yliaistillisia kykyjä.

Amatsoonien outojen kykyjen ja yhden sukupuolen taustalla voi olla toinenkin selitys kuin luonnollinen kehitys. Kuten kaikki Jurassic Parkin nähneet tietävät jotkin sammakkolajit kykenevät lisääntymään vaikka kaikki yksilöt olisivat naaraita. Lemurian muinaishistoriassa jokin tuntematon taho on sotkenut lajien perimää urakalla. Tekivätkö tuota muokkausta jumalat, avaruusolennot vai avaruusjumalat on kysymys johon löytyy vastaus vain viidakon uumeniin hautautuneista rauniotemppeleistä. Ihmisillä ja sammakoilla tehdyistä oudoista kokeista on todistamassa Lemurian mantereella myös sammakkomiesten laji joka voi olla avain koko mysteerin ratkeamiseen tai väärä johtolanka kokonaan.

Kääpiöt -> Luolamiehet
Lemuriassa ei ole tyypillisiä fantasiakääpiöitä ja Hyperborean sellaiset pelkäävät avointa merta ja sillä matkustamista niin paljon että heitä ei saa astumaan jalallakaan pitkäveneeseen. Ehkä heihin törmätään sitten myöhemmin kun kääpiöt saavat valmiiksi kuumailmapallolla varustetun laivansa jonka ei tarvitse koskea aaltoihin.

Lemuriassa elää tosin luolamiehiä eli ns. neanderthalin ihmisiä jotka ovat sopeutuneet isojen luolajärjestelmien oloihin. Luolamiehiin ja naisiin käytetään samoja sääntöjä kuin kääpiöihin.

Puolituiset -> Kääpiöheimolaiset
Vaniirien kotimaassa ei ole puolituisia mutta Lemuriassa on kääpiöheimolaisia. Käytä samoja sääntöjä heidän pelaamiseensa kuin puolituisiin. Puolituisten kyky luonnossa piiloutumiseen kuvaa hyvin kääpiöheimolaisten viidakossa tarvitsemia eränkäyntitaitoja.

Kehittyneemmät sääntöjärjestelmät kuten AD&D ja vastaavat
Hahmoluokan ja rodun tai lajin erikseen listaavissa sääntöjärjestelmissä seuraavat muutokset käyvät enemmän järkeen.

Amatsoonit
Amatsoonit ovat kokonaisuudessaan maagisesti heränneen ihmisen alalajin sijaan vain maagiseen lahjakkuuteen taipuvaisia. Heillä on silti kaikki haltian kyvyt. AD&D-sääntöjen sukupuolirajotteita ominaisuuksien suhteen tuskin kukaan käyttää, en minäkään. Amatsooneilla ei myöskään ole haltioiden ja muitten epäihmisten rajoitetta voimakkuudesta ja ominaisuudet katsotaan ihmisten tavoin. Peli tuskin menee raiteiltaan jos joku joskus hyvän noppatuurin vuoksi sattuukin sitten pelaamaan 18/00-voimakkuuden amatsoonia.

Luolamiehet
Puoli-örkit käyvät ominaisuuksiltaan täydellisesti luolamiehiksi. Lemuriassa ei tietenkään ole örkkejä.

Kääpiöheimolaiset
Kääpiöheimolaiset ovat ihmisiä, sitkeisiin kääpiöheimon erämiehiin joihin B/X-säännöillä käytetään puolituisen hahmoluokkaa käytetään AD&D:ssä tai vastaavassa samoojaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti