Seikkailumoduli B9 Caldwellin linnoitus nauttii eräänlaista klassikon statusta kotimaisessa roolipeliskenessä hieman samaan tapaa kuin vaikkapa jokin B2 The Keep on the Borderlands rapakon takana. Statuksensa seikkailukokoelma on saavuttanut sillä yksinkertaisella seikalla että se oli yksi harvoja suomennettuja D&D-seikkailuja. Valitettavasti mitkään suomennetuista seikkailuista eivät olleet kovin hyviä, en tiedä mikä johti siihen että kaikkein levinneimmät seikkailut Caldwellin linnoitus ja Rahasia ovat molemmat juuri niitä aikakauden seikkailuja joita ulkomailla yleisesti ja ehkä ansaitusti pidetään huonoimpina. Oma mielipiteeni on että Caldwellin linnoitus on sellaista sisältöä jota kuka tahansa kykynee tuottamaan ihan lennosta. Caldwellin linnoituksen ensimmäisestä seikkailusta jossa puhdistetaan nimessä mainittua linnoitusta on kuitenkin tullut osa eräänlaista paikallista yleissivistystä tai yhteistä kokemusta. Kyseinen seikkailu on myös johtanut termin joulukalenteriluolaholvi syntymiseen joka kuvaa hyvin luolaston rakennetta, lähes kaikki ovet avattavissa heti kuin joulukalenterin luukut ja niiden takaa löytyy yllätyksiä.
Dungeon of Signs blogin Gus on arvostellut kyseisen seikkailun ja tarjoaa siihen jopa parannusehdotuksia täällä. Limun Ropellusten pelinjohtamista käsittelevässä artikkelisarjassa on suoraa puhetta luolastojen rakenteesta ja myös maininta Caldwellin linnoituksesta täällä.
Tuon yhteisen ja jaetun kokemuksen johdosta mietin että seikkailu voisi olla hyvä aloittelijoille jotka haluavat tutustua Dungeons & Dragons roolipeliin juuri siitä näkökulmasta. Kartoittamisen vaikeuden vuoksi mietin että linnoituksesta olisi hyvä olla kartta johon on merkitty sen ulkopuoli niin että pelaajat voivat helposti piirtää tutkimansa huoneet. Sivun skannaamisen ja ehkä hieman kömpelön puoleisen muokkauksen tuloksena syntyi seuraavan linkin takaa löytyvä Caldwellin linnoituksen tyhjä kartta. Tulostettaessa kartta näyttää omiin silmiini ihan riittävän hyvältä.
Katseltuani jonkin aikaa sisältä tyhjäksi lanattua linnoitusta mieleeni tuli että koko seikkailun voisi tehdä uudestaan, erilaisella huonejaolla, erilaisilla kohtaamisilla, lainaillen huoneiden sisältöjä vaikka sellaisenaan muista seikkailuista. Linnan alla oleva kellari, miksi senkään tarvitsisi olla se sama tuttu, miksei se voisi olla vaikkapa Death Frost Doomin zombivarasto tai vaikkapa mutkitteleva käytävä myöhempiin seikkailuihin tuntemattomassa alamaailmassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.