keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Pelinjohtajan kaasu

Olen kiinnittänyt vähemmän huomiota roolipelaamisen teoreettiseen puoleen ja päätin korjata asian. Tutkailemalla monia manuskriptejä ja lähteitä törmäsi merkilliseen ja usein toistuvaan ilmiöön. Pelinjohtaja luo pelatessa jonkinlaista usvaa tai kaasua johon hän heijastaa kuvailemansa asiat pelaajien nähtäväksi jollain hämmästyttävällä projektiokyvyllä. Mistä tämä kaasu tulee ja miten kuvat heijastetaan siihen? Onko tämä opittu taito, laitteiden käyttöä, erikoisruokavalion seurausta vai yhdistelmiä kaikkia? Itse en ole koskaan oppinut tätä jujua tai lukenut opastusta siihen. Ilmeisesti kyse on jostain sellaisesta itsestäänselvästä ihan aloittelijan jutusta kuin se että noppia heitellään, hahmolomakkeelle kirjoitetaan ylös asioita eikä yritetä muistaa niitä ulkoa tms.

Esimerkiksi ilmiöstä käy vaikka seuraava kuva D&D Rules Cyclopedia kirjasta:



Ilmiöön viitattiin aivan hiljan mm. eräässä James Raggin joukkorahoituskampanjassa:



Myrskyn sankarit olettaa että lapsetkin osaavat kaasun tupruttamisen ja kuvien heijastelun:



Pyydän lukijoita lisäämään kommentteihin omia havaintojansa PJ-kaasusta ja kuvaprojisoinnista. Arvostan tietenkin suuresti jos pelinjohtajat jotka osaavat tämän ihan ilmeisesti roolipelaajan perustaitoihin kuuluvan tekniikan kuvailevat hieman sitä.

3 kommenttia:

  1. Tehdään selvästi jotain omissa peleissämme jotain pahasti väärin, kun ei ole onnistuttu saamaan mainitunlaista mielikuvaprojisointikaasua aikaan. Reklamaation paikka?

    VastaaPoista
  2. Lapsena se onnistui helpommin. Tärkeintä on suljettu pelitila ja huono tuuletus. Pitkä peliaika auttaa myös.

    VastaaPoista
  3. Kannattaa k'äyttää erityistä pelivaatekertaa, jota ei pestä ikinä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.