tiistai 25. kesäkuuta 2013

Breasalin hahmoluokista

Olen päättänyt että poikkean Breasalin kohdalla perinteisestä "kaikki käy" linjastani ja pidän pelaajien vaihtoehdot mieluiten ihmiskunnassa, tämä on lisäksi vapauttanut minut pohtimaan epäihmisiä enemmän vieraina elämänmuotoina eikä jonain sellaisena mistä pelaajien on syytäkään nyhjäistä luonnekuvaa tms. syvällisempää ymmärrystä.

Hahmoluokat
Perinteisistä hahmoluokista taistelijat, varkaat, magiankäyttäjät ja temppeliritarit ovat suositeltavia Breasaliin sijoittuviin peleihin. Epäihmiset kuten kääpiöt ja haltiat ovat vieraita olentoja eivätkä vain lyhyitä tai suippokorvaisia ihmisiä joten niitä ei suositella pelaajahahmoiksi.

Taistelijoissa ja varkaissa ei ole mitään erityistä kampanjamaailmaan liittyen. Onnesotureita ja ammattirikollisia tulee aina olemaan varsinkin levottomina aikoina. Taistelija voi olla taustaltaan melkein mitä vaan, maaton aatelinen, henkivartija, maantierosvo, ammattisotilas jne. kunhan hänen voidaan olettaa jossain oppineen käyttämään aseita tehokkaasti. Varkailla ei ole Breasalissa mitään hirvittävän suurta järjestäytynyttä kiltaa tms. yleensä ammattitaidot ja niksit opitaan itse sekä muilta rikollisilta joiden kesken vallitsee eräänlainen yhteiskunnan ulkopuolisten ja sopeutumattomien toveruus tai varkaiden kunnia.

Velhonkonstit käsitetään yleisesti pimeyden voimien orjuuttamien turmeltuneiden, vaarallisten tai välinpitämättömien yksilöiden touhuksi mutta ei aina. Monet magiankäyttäjät ovat alkemisteja jotka tavoittelevat niin henkisen kuin materiaalisen maailman rajoja ja saattavat nauttia niin suurta kunnioitusta että kukaan ei sanoisi heitä noidiksi tai välttämättä edes ymmärtäisi miettiä sellaisena. Velhonlahjojen näyttävä ja julkinen käyttäminen tai hämärät rituaalit pilaavat magiankäyttäjän maineen, maltillisuus taas ruokkii kateudensekaista ihailua.

Temppeliritarit saavat lahjansa käsityksensä mukaan siltä yhdeltä ainoalta korkeammalta voimalta. He joutuvat pitämään kiinni monista ristiriitaisistakin säädöksistä jotka eivät välttämättä ole aina ihmisjärjellä ymmärrettäviä ainoastaan toteltavia, kuten vaikka ehdoton kielto teräaseiden käytöstä joka sallii kuitenkin vihollisten sotanuijalla surmaamisen. Koska he eivät esitä tai käsitä voimiaan ominaan vaan esimerkiksi rukouksen voimalla parantamisena useimmat suhtautuvat heihin myötämielisesti.

7 kommenttia:

  1. I've just got to tell you, that is a fantastic new blog title image you've got up there: I love that picture! What is that from? The wheeled dragon is superb: I want one of my own as soon as possible. The knight appear to be jousting with it. I'm glad you've gone back to more medieval feel. Do you think the people with swords are dancing some dance?

    VastaaPoista
  2. Onko Braesalissa tilaa barbaareille ja samoojille? Millaiseksi olet ajatellut näiden seikkailijoiden statuksen noin yhteiskunnassa? Ovatko he esimerkiksi väistämätön paha, ihailtuja pioneereja, ihmisyyden etuvartio, meluisaa roskasakkia tms.? Itseäni viehättää suuresti se, että olet tehnyt epä-ihmisistä todella joukon, johon ihmiset voivat tutustua, mutta ei koskaan lopulta ymmärtää.

    Kiittäen:

    Lvl:n 8 Pervert

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Barbaarit ja samoojat ovat taistelijoita. Riippuu vähän enemmän siitä millaisella systeemillä lähtee liikkeelle ja miten se käsittää nuo taistelijan variantit.

      Poista
    2. Keskustelin Lassin kanssa noista samoojista ja vastaavista, hän ilmaisi että niiden olemassolo varmaan riippuu saaren topologiasta eli siitä kuinka iso saari on oikeastaan on. Samoojat tai tutkimusmatkailijat eiät kauheasti Gotlannissa töitä löytäisi. Tällä hetkellä Breasal seilaa vieläkin Irlannin ja Grönlannin välimaastossa.

      Poista
  3. I think picture is by Bruegel the older or younger. It depicts Ducasse de Mons festival in city of Mons in Belgium. Scene is re-enactment of legend of St. George and I believe it is still an yearly event with lots of participants. Men with swords either participate in the slaying of dragon in some role or are indeed doing some sort of sword dance, it looks like one.

    I chose it as title image because playacting a dragon slaying fits the roleplaying game subject matter of the blog.

    VastaaPoista
  4. Diggailen itsekin tuota kulmaa epäihmisiin, lisää vierauden ja mysteerin tuntua, tehden kääpiöistä ja haltioista taas rahtusen kiehtovampia pelimaailman kannalta.

    Samoin tuo suhtautuminen velhoihin on mielenkiintoinen. Tulee vähän mieleen sellainen hillityt tiedemiehet vs. hullut tiedemiehet -asetelma. Kurinalainen perustutkimus auttaa säilyttämään hyvän maineen yhteisön silmissä, siinä missä mielettömät kokeet avaavat portteja toisiin maailmoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Epäihmisissä esikuvanani suunnittelussa on Runequestin Gloranthan dragonewt rotu, haltiat ja kääpiöt. AD&D:n Fiend Folion kuvat olivat tavallaan ensi-inspiraation lähde. Mitään ei tietenkään kopioida vaan kehitän omat höyrypäisyyteni pohjalta ylös.

      Juuri tuota oikeastaan haen että pelaajien velhoilla on haluttaessa paikka yhteiskunnassa.

      Poista