keskiviikko 25. joulukuuta 2013

Tuliaseita luolastoon

Aikanaan tuliaseiden tuominen Dungeons & Dragons kampanjoihin oli jonkinlainen outo tabu. Muistan lukeneeni sääntökirjoista ja Dragon lehdestä varoitteluja siitä kuinka ne syöksevät kampanjan täydellisesti pois tasapainosta ja tuhoavat fantasiasta fantastisen yms. Jenkkiläisillä foorumeilla nurkkakuntaisimmat itkevät asiasta kuin pelkkä vaihtoehdon olemassaolo tuhoaisi jotain heidän syvästi omaksi kokemastaan. Useimmat eivät moisesta välitä vaan tekevät mitä haluavat ja esimerkiksi ASE:ssa on mielestäni varsin näppärät ja yksinkertaiset säännöt ja LotFP:ssa omat miellyttävästi mustaruudille käryävät.

Swords & Wizardryn säännöille tai oikeastaan siis mille tahansa vanhemmalle D&D:n versiolle löytyvät myös näppärät säännöt Hack! Firearms nimisen sääntölisäosan muodossa. Elegantit ja suhteellisen yksinkertaiset säännöt kattavat kaiken alkeellisista musketeista aina futuristisiin sädepyssyihin. Tuliasesääntöjen mukana tulee erittäin mielenkiintoisena lisänä myös säännöt kampanjan täydellisesti tasapainosta yms. tärkeästä pois heittävälle tapahtumalle eli teknisesti edistyneemmän kulttuurin invaasioille. Invaasioiva armeija edistyneine aseineen voi olla mitä vain kännisten merirosvojen tai Heinleinilaisten universumin sotilaiden väliltä.

Hintaa säännöillä on kohtuullisesti eli sen verran kuin itse haluaa maksaa:

Hack! Firearms

9 kommenttia:

  1. Mun täytyy sanoa etten oikein digannut noista tuliasesäännöistä, sääntöinä, tuliaseista kyllä tykkään ja jos saan tässä joskus aikaiseksi vetää fantasiapeliä, niin meinaan kyllä ottaa mustanaamaiset musketöörit mukaan.

    Tuliase tekee kovaa vauriota, pitää kovaa ääntä, savuttaa, ei toimi täysin luotettavasti (märkänä ei lainkaan) ja on hidas ladata (3 laukausta minuutissa yksittäispakatulla ruudilla). Laukauksen äänelle voisi tietysti koettaa keksiä jonkin pelimekaanisenkin vaikutuksen, kun ottaa huomioon että se ääni on todella kova ja tuliaseiden vaikutus perustui osittain sen shokkivaikutukseen. Toisaalta sen voi myös ajatella otetun huomioon jo vauriossa, joka kuitenkin osumapistesysteemissä simuloi myös taistelutahtoa ja sensemmoista.

    Musketin vaurio voisi siis olla vaikkapa 2n10 (vrt jousen d6), lataaminen veisi 3 kierrosta (en tosin pidä kierrosten laskemisista), lähitaistelussa tai häirittäessä lataaminen olisi yksinkertaisesti mahdotonta. Osumaheiton tuloksella 11 ("tuplaykköset") ase ei laukea oikein, mutta käyttämällä kierroksen uudelleenlataamiseen, saa yrittää uudelleen.

    Houkuttaisi jotenkin yrittää mallintaan tuliaseiden panssarinläpäisyominaisuuksia, mutta siihen ei taida kannattaa mennä, jos meinaa pitää systeemin simppelinä - varsinkin kun kuitenkin teräksinen levyhaarniska esimerkiksi pysäyttää sujuvasti moderninkin käsiaseen luodin.

    VastaaPoista
  2. Laukauksen äänen luonnollinen pelimekaaninen seuraus on tietenkin heitto satunnaiskohtaamisesta, joko siitä että tuleeko sellainen tai ihan suoraan että mitä tulee käytävältä vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehdottomasti tuo. Todennäköisesti yksi laukaus saa samantien kaikki luolan rääkysienet hälyttämään. Laukauksen alkulähdettä voi tosin olla vaikea paikallistaa.

      Poista
  3. ASE:n säännöt tulisaseista ovat kyllä mainiot.

    Itse en näe vikaa tuliaseiden lisäämisessä fantasia-peleihin, dorfs with guns...
    Hyvää luettavaa tuliaseista ja jousista & varsijousista löytyy yllättäen wikipediasta. Varsinkin artikkelit Arquebusista ja Arbalestista pistää miettimään tuliaseiden tuhoisaa vaikutusta fantasia pelejen herkälle tasapainolle tulipallojen ja kuoleman sormen maailmoissa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arbalest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arquebusiers
    http://en.wikipedia.org/wiki/Musket
    http://en.memory-alpha.org/wiki/A_Private_Little_War_%28episode%29

    Alla oma ehdotus musketille
    Musketin lataaminen voisi ajaltaan olla ammut joka toinen kierros , osumiseen +2 (eli 10 prosenttia, pitäen asiat simppelinä) ja vaurioltaan räjähtävä n10. Musketti on suhteellisen "kehittynyt" tuliase ja ensimmäisiä joihin myöhemmin tuli rihlaus.

    "Jim, that means you're condemning this whole planet to a war that may never end! It could go on for year after year! Massacre after massacre!"

    - McCoy, shocked at Kirk's plan to arm the Hill People

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä että ASE:n hienostelematon linja on varmaan kaikkein toimivin pelissä eikä pohdiskeltuna, eihän nuo aseiden vaurionopat kestä mitään tarkastelua muutenkaan.

      Tuo Star Trek sitaatti tuntuu kuvaavan hyvin miten tuliaseet sijoittuvat kartalle henkisellä mielenmaisemalla. Sinänsä aivan hirveä tappokalu tuo arbalestikin.

      Eikä yhtään huonompi sääntö sanoisin, sopii varmasti sellaiseen tilanteeseen jossa musketit ovat kampanjan kovin juttu mitä aseisiin tulee.

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Anomalous Subsurface Environment, jättimäinen luolaholvi joka on yksi kaikkein onnistuneimpia juttuja mitä tästä koko OSR-hässäkästä on tullut.

      Olen kirjoitellut muutamia peliraportteja megaluolaholvin pintaa raapaisseista ekskursioista tähän blogiinkin. ASE on mielestäni peliympäristönä D&D;n luolaholveissa ryynämisen peruslinjoilla ja kovassa ytimessä, joskin maailma on tieteisfantasiaa post-apokalyptisellä sädepyssyjä & velhoja meiningillä. Patin otteessa miten hän tekee tuota luolastoa on jotain erityisen aitoa, näin tarkemmin määrittelemättömänä heittona.

      Luolaston arkkitehdin Patin blogista voit kaivaa enemmän tietoa:
      henchmanabuse.blogspot.com

      Poista
  5. Pitääpä katsoa. Löytyykö ne tuliasesäännötkin sieltä? Mä itse asiassa googlailin asea, ja törmäsin jo tohon, mutten ajatellut, että puhuisitte juuri siitä, kun sehän on megaluolasto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Patin blogissa on ne pääpiirteittäin, seuraavassa osoitteessa:
      http://henchmanabuse.blogspot.fi/2011/01/firearms-and-flamethrowers.html

      ASE2-3 kirjassa on ehdotus että kun heität ampuma-aseella sen maksimivahingon niin heität vahinkoa vielä toisen nopan päälle.

      Eli ne ovat enimmäkseen kuin mitkä tahansa muutkin aseet D&D-tyylisissä peleissä ilman sen kummempia erikoisuuksia.

      Poista