tiistai 18. syyskuuta 2012

Täysiä aloittelijoita

0-tason hahmot

Nämä säännöt on tarkoitettu Labyrinth Lord roolipelille, niitä voi helposti soveltaa pienin muutoksin myös muihin riittävän samankaltaisiin sääntöjärjestelmiin kuten Punaboksille. Idea on käännetty Dungeon Crawl Classic roolipelistä vaihtoehdoksi ensimmäisen tason hahmon luomiselle.

Useampia hahmoja: Pelaaja voi oman valintansa mukaan tehdä 2-4 aloitushahmoa, yhdestä selviytyneestä hahmosta tulee pääasiallinen pelaajahahmo ja muut menevät reserviin odottamaan mahdollista myöhempää käyttöönottoa.

Ominaisuudet: Kaikki ominaisuudet arvotaan heittämällä 3n6 siinä järjestyksessä missä ne on listattu lomakkeelle. 0-tason hahmoja ei hylätä toivottomien ominaisuuksien vuoksi.

Osumapisteet: Hahmo aloittaa 1n6:lla osumapisteellä sekä mahdolliset bonukset, jos hän saavuttaa ensimmäisen tason sen hahmoluokasta riippuvat osumapisteet lisätään näihin ilman bonuksia. Tällä menetelmällä luodut hahmot eivät saa täysiä osumapisteitä ensimmäisellä tasolla vaan ne heitetään.

Taisteleminen: 0-tason ihmisen tavoin eli haarniskaluokka nollaan osuminen vaatii nopalla tuloksen 20.

Pelastusheitot: Ensimmäisen tason taistelijan tavoin.

Kokemuspisteet: Hahmo aloittaa -101 kokemuspisteellä, jos hän pääsee kapuamaan nollaan tai positiiviseen lukemaan tulee hänestä ensimmäisen tason hahmo.

Tausta: Heitä 1n100 määritelläksesi hahmon tausta, hahmot ovat oletusarvoisesti ihmisiä ja voivat valita ensimmäisellä tasolla luokakseen magiankäyttäjän, temppeliritarin, taistelijan tai varkaan mutta epäihmistä pelatakseen täytyy hahmon taustan olla kohdallaan, tämä pätee myös toisinpäin eli kääpiösepästä ei voi tulla temppeliritaria. Epäihmisten ominaisuudet kohoavat minimivaatimuksiin ensimmäisellä tasolla.

Aloituskyvyt: Ainoastaan haltioilla, kääpiöillä ja puolituisilla on pääsy osaan ensimmäisen tason kyvyistä, kuten pimeänäköön, salaovien ja kaltevien pintojen havaitsemiseen mutta ei esimerkiksi loitsuihin tai puolituisen piiloutumiskykyyn.

Aloitusase, varusteet ja rahat: Hahmo saa ne aseet ja varusteet mitä hänen taustaansa on listattu sekä 1n8 kultarahaa joilla voidaan haluttaessa ostaa lisävarusteita. Hahmo voi 0-tasolla käyttää mitä tahansa asetta ja panssaria minkä nyt sattuu saamaan käsiinsä mutta ensimmäisellä tasolla astuvat voimaan normaalit rajoitukset, lukuunottamatta 0-tason aloituasetta (tai aseita). Magian saloja tutkimaan ryhtynyt barbaari ei siis unohda miten taistellaan 2-käden taistelukirveellä jolla hän aloitti. Hahmolla oletetaan olevan normaali vaatekerta ellei varusteissa erikseen mainita jotain muuta.

Taustataulukko:
1. Kerjäläinen: Tikari ja 2n6 kultakolikkoa lisää aloitusrahaa.
2. Puuseppä: Käsikirves, taltta ja vasara.
3. Murtovaras: Puunuija, iso säkki ja sorkkarauta.
4. Barbaari: Lannevaate ja joko taistelukirves tai kahden käden miekka.
5. Aseenkantaja: Miekka, kilpi ja ratsu.
6. Pyöveli: Taistelukirves ja nahkahuppu.
7. Pappiskokelas: Puunuija ja puinen pyhä symboli.
8. Kaupunginvartija: Puunuija, nahkapanssari ja kilpi.
9. Maanviljelijä: Talikko (vastaa keihästä).
10. Bardi: Tikari, hienot vaatteet ja vapaavalintainen soitin.
11. Kulkuri: Tikari, reppu, viinipullo ja 1n4 rautaisannosta.
12. Gladiaattori: Lyhytmiekka, kilpi, kypärä ja lannevaate.
13. Velho-oppilas: Tikari ja loitsukirja.
14. Palkkasotilas: Vapaavalintainen lähitaisteluase ja joko nahkapanssari tai kilpi.
15. Riistanvartija: Lyhytmiekka, pitkäjousi, 20 nuolta ja ratsu.
16. Velanperijä: Sotavasara ja 1n6 kultakolikkoa lisää aloitusrahaa.
17. Kaupustelija: Lyhytmiekka, ratsu ja joko 1n4 palttinaa kangasta tai 3n6 halpaa korua.
18. Salakuljettaja: Lyhytmiekka, ratsu ja joko 1n4 nassakkaa paloviinaa tai iso pussi keijupölyä.
19. Kirjuri: Tikari, sulkakynä, mustepullo ja 2n6 arkkia paperia.
20. Viestinviejä: Lyhytmiekka ja ratsu.
21. Sirkusfriikki: Tikari ja 1n6 kanaa.
22. Tanssija: Paljastavat vaatteet, koruja ja tikari.
23. Kaivosmies: Hakku (vastaa kevyttä hakkua), kypärä ja iso säkki.
24. Munkki tai Nunna: Puunuija ja puinen pyhä symboli.
25. Metsästäjä: Tikari, koira ja joko pitkäjousi ja 20 nuolta tai raskas varsijousi ja 20 vaarnaa.
26. Poliitikko: Hieno puku ja tikari.
27. Sekatyömies: Vasara (vastaa puunuijaa).
28. Lähetystyöntekijä: Puunuija ja puinen pyhä symboli.
29. Kokki: Kokin veitsi (vastaa tikaria) ja 2n4 pataa, kattilaa ja pannua.
30. Räätäli: Tikari, sakset, neula, lankaa ja kangasta.
31. Suutari: Naskali (vastaa tikaria), laadukkaat saappaat ja kenkälesti.
32. Muurari: Vasara (vastaa puunuijaa), lasta, ämpärillinen laastia ja 1n4 tiiliskiveä.
33. Näyttelijä: Tikari, hieno asu, naamari, valeasu ja naamiontivälineet.
34. Okkultisti: Mystinen amuletti (pyhä symboli), salatiedekirja (loitsukirja) ja hopeinen tikari.
35. Luolamies: Eläimen talja ja joko puunuija tai keihäs.
36. Roudari: Niittinahkahaarniska ja taistelukirves.
37. Maantierosvo: Miekka, naamio, kevyt varsijousi , 20 vaarnaa ja ratsu.
38. Karjapaimen: Tikari, kevyt varsijousi , 20 vaarnaa, köyttä, 1n6 rautaisannosta ja ratsu.
39. Merimies: Lyhytmiekka ja pullo rommia.
40. Karjavaras: Tikari, naamio, köyttä ja ratsu.
41. Merirosvo: Lyhytmiekka, näyttävät vaatteet, kevyt varsijousi, 20 vaarnaa ja 1n4 pulloa rommia.
42. Opiskelija: Tikari, viinipullo, sulkakynä, mustepullo ja 1n4 arkkia paperia.
43. Shamaani: Taistelusauva tai tikari ja myrkyllisiä sieniä tai yrttejä.
44. Paimentolainen: Sapeli, nahkahaarniska, kilpi, lyhytjousi, 20 nuolta ja ratsu.
45. Aatelinen: Miekka, ratsu ja 3n8x10 kultakolikkoa lisää aloitusrahaa.
46. Haudanryöstäjä: Rautalapio (vastaa käsikirvestä), lyhty, öljyä, tulukset ja iso säkki.
47. Alkemisti: Tikari, salatiedekirja (loitsukirja) ja viisasten kivi (toimimaton).
48. Seppä: Pajavasara (vastaa sotavasaraa).
49. Mylläri: Puunuija ja 1n4 säkkiä jauhoja.
50. Leipuri: Raskas kaulin (vastaa puunuijaa) ja 1n4 leipää.
51. Nahkuri: Tikari ja nahkahaarniska.
52. Ennustaja: Tikari, mystisin symbolein kirjailtu viitta ja kristallipallo (lasinen).
53. Karannut orja: Tikari ja lannevaate.
54. Lukkoseppä: Tikari ja varkaan työkalut.
55. Druidi: Kaapu ja hopeinen tikari.
56. Vanginvartija: Puunuija, nahkahuppu ja kahleet.
57. Apteekkari: Tikari ja 1n4 purkkia yrttejä ja rohdoksia.
58. Hovimestari: Tyylikäs asu ja tikari.
59. Tullimies: Puunuija, nahkapanssari, kilpi ja 1n4x10 omaan pussiin pimitettyä kultarahaa.
60. Lainoppinut: Tikari, lakikirja, sulkakynä, mustepullo ja 1n4 arkkia paperia.
61. Noita: Tikari, salatiedekirja (loitsukirja) ja kokoelma sekalaisia yrttejä.
62. Noidanmetsästäjä (itseoppinut): Miekka, kahleet, 12 soihtua, tulukset ja pullo öljyä.
63. Vampyyrinmetsästäjä (amatööri): Vasara (vastaa puunuijaa), 12 puuvaarnaa, pyhä symboli (hopeinen), pullo pyhää vettä ja kimppu valkosipulia.
64. Teurastaja: Iso veitsi (vastaa tikaria) ja nahkaessu.
65. Kiduttajan oppipoika: Teräviä veitsiä (vastaavat tikareita) 1n4 kappaletta ja nahkahuppu.
66. Askeetikko: Lannevaate ja taistelusauva.
67. Majatalonpitajä: Vapaavalintainen joltain seikkailijalta unohtunut ase ja oluttynnyri.
68. Aikamatkaaja: Satunnaisesti valittu sädease ja kiiltävä ihonmyötäinen asu.
69. (Peikko) Soluttautuja*: Lyhytmiekka, valeasu ja naamiontivälineet.
70. (Haltia) Puolihaltia**: Miekka, pitkäjousi ja 20 nuolta.
71. (Haltia) Kirvesmies: Käsikirves, saha ja reppu.
72. (Haltia) Keijupölynkerääjä: Puunuija, pyydystyshaavi ja pussi.
73. (Haltia) Aatelinen: Miekka, ratsu ja 3n8x10 kultakolikkoa lisää aloitusrahaa.
74. (Haltia) Metsästäjä: Tikari, pitkäjousi, 20 nuolta ja reppu.
75. (Haltia) Runoilija: Tikari, sulkakynä, mustepullo ja 1n6 arkkia paperia.
76. (Haltia) Muusikko: Tikari, hienot vaatteet ja vapaavalintainen soitin.
77. (Haltia) Yksisarvisratsastaja (entinen): Miekka, suitset ja satula.
78. (Haltia) Samooja: Taistelusauva, pitkäjousi, 20 nuolta, reppu, viinipullo ja 1n6 rautaisannosta.
79. (Haltia) Mystikko: Salatiedekirja (loitsukirja), kaapu ja taistelusauva.
80. (Haltia) Soturi: Miekka, pitkäjousi, 20 nuolta ja ketjupaita.
81. (Puolituinen) Narri: Puunuija ja esiintymisasu.
82. (Puolituinen) Halonhakkaaja: Käsikirves ja 2n6 halkoa.
83. (Puolituinen) Teurastaja: Iso veitsi (vastaa tikaria), nahkaessu ja 1n4 metriä makkaraa.
84. (Puolituinen) Juustomestari: Tikari, muotti ja iso tahko lemuavaa juustoa.
85. (Puolituinen) Palvelija: Huonosti istuva asu ja tikari.
86. (Puolituinen) Majatalonpitajä: Lyhytmiekka ja oluttynnyri.
87. (Puolituinen) Leipuri: Raskas kaulin (vastaa puunuijaa) ja 1n4 leipää.
88. (Puolituinen) Paimen: Tikari, viinileili, linko ja 20 kiveä.
89. (Puolituinen) Maanviljelijä: Talikko (vastaa keihästä).
90. (Puolituinen) Kokki: Kokin veitsi (vastaa tikaria) ja 2n4 pataa, kattilaa ja pannua.
91. (Kääpiö) Tunnelisoturi: Käsikirves, ketjupaita ja kilpi.
92. (Kääpiö) Berserkki: Lannevaate, sotamaali ja taistelukirves.
93. (Kääpiö) Boilerinlämmittäjä: Rautalapio (vastaa käsikirvestä), iso säkki ja iso säkillinen hiiliä.
94. (Kääpiö) Olutmestari: Käsikirves, tuoppi, mäski- ja oluttynnyri.
95. (Kääpiö) Insinööri: Tikari, helmitaulu, laskentatikku, sulkakynä, mustepullo ja 1n4 arkkia paperia.
96. (Kääpiö) Sienifarmari: Talikko (vastaa keihästä).
97. (Kääpiö) Myyränkasvattaja: Kontiaiskoukku (vastaa keihästä).
98. (Kääpiö) Seppä: Pajavasara (vastaa sotavasaraa).
99. (Kääpiö) Kaivosmies: Hakku (vastaa kevyttä hakkua), kypärä ja iso säkki.
100. (Kääpiö) Mekaanikko: Iso jakoavain (vastaa sotavasaraa) ja työkalupakki (vastaa varkaan työkaluja).

*Soluttautuja on peikko (goblin) joka on tekeytynyt puolituiseksi ja etenee puolituisen hahmoluokassa.
**Puolihaltialla on haltian pimeänäkö ja kyky havaita salaovia, hän voi valita luokakseen haltian sijaan temppeliritarin, varkaan, magiankäyttäjän tai taistelijan ja säilyttää nämä haltiavanhemmaltaan perimänsä aistit.

2 kommenttia:

  1. Mihin tällaista 0-tason hahmonluontia tarvitaan? En itse ole niin inessä OSR-skenessä, että ymmärtäisin tätä ilman selitystä.

    Omaan silmääni kun näyttää siltä, että nämä 0-tason hahmot ovat heikompia kuin ensimmäisen tason hahmot. Miksi siis joku haluaa aloittaa normaalia heikommalla hahmolla ja siirtyä sitten parin voiton jälkeen normaalihahmoon? Sehän on kuin säätäisi vaikeusasteen ensin vaikeammaksi ja sitten helpottaisi sitä.

    VastaaPoista
  2. Ei päinvastoin Sami, idea on se että teet useamman aloittelevan hahmon. Eli esimerkiksi 2-4 ja kun porukassa on vaikkapa neljä pelaajaa niin hahmoja 8-16 eli aikoinen porukka. Suurin osa näistä tavallisista maanmiehistä ym. kuolee väistämättä mutta osa selviytyy. On todennäköisempää että useammmasta 0-tason hahmosta joku selviytyy kuin että yksi 1-tason hahmo selviää.

    Sivutuotteena hahmolla on arvottu tausta ja taustatarina siitä miten hänestä tuli seikkailija joka on pelattu.

    Toisena bonuksena on että hahmon tason 0 osumapisteet ovat bonusta siihen minkä luokan sille ottaa ensimmäisellä tasolla. Lisäksi 1-tason seikkailijoista tulee raunioista kaivetulla varusteksella todennäköisesti vähän kovempia kuin suoraan tasolta 1 aloittaneista.

    VastaaPoista