torstai 29. toukokuuta 2014

Miekkaa & Magiaa

Tilasin jonkin aikaa sitten Jeffrey Talanianin seikkailun Rats in the Walls jota kohtaan mielenkiintoni oli herättänyt lähinnä se että sillä on sama nimi kuin eräällä H. P. Lovecraftin tarinalla. Kirjekuoressa oli mukana bonuksena josta en maksanut myös toinen seikkailu nimeltään Charnel Crypt of the Sightless Serpent. Molemmat ovat ohuita mustavalkoisia läpysköitä jotka lupailevat niin nimiensä puolesta kuin kansitaiteeltaan Weird Tales lehdestä tuttua menoa, eli kauhua ja miekkaa & magiaa. Molemmat seikkailut on tarkoitettu miekkaan & magiaan perusfantasian sijaan erikoistuneelle Astonishing Swordsmen & Sorcerers Of Hyperborea roolipelille tai mille tahansa sääntöjen puolesta riittävän samankaltaiselle pelille, eli siis vanhemmille versioille D&D:tä tai retroklooneille kuten vaikka LotFP tai Labyrinth Lord.

Lisätietoja Hyperborean hämmästyttävistä miekkamiehistä ja loitsijoista löytyy täältä.



Rats in the Walls
Seikkailun lähtokohdat ovat sieltä kaikkein perinteisimmästä päästä mitä pöytäroolipeleissä ja videopeleissä yms. on tavattu. Kuvio lähtee liikkeelle siitä että hahmot palkataan majatalonpitäjän toimesta tappamaan epätavallisen kookkaita jyrsijöitä jotka ovat asettuneet hänen kellariinsa. Asetelma on valitettavasti niin tympeä että se syö kiinnostusta vaikka se onkin tarkoituksella valittu juuri sen vuoksi että kyseessä on kaikille tuttu ja korni aloitus. Kellarissa on tietenkin muutakin kuin tavallisia rottia, mutta demonisessa jättiläisrotassa nyt ei ole edes ironisesti sitä samaa viehätystä kun itse tälläisiä johtaessa joskus 80- ja 90-luvun taitteessa. Seikkailu on lyhyt ja tarkoitettu nopeasti conissa pelattavaksi mutta sellaisenaan se on vain jokseenkin tylsä. Ehkä Lovecraftin nimen käyttäminen markkinoinnissa toimii seikkailua vastaan, miehen nimellä saa myytyä allekirjoittaneelle vaikka sokeroituja aamiasmuroja mutta jos säväreitä ei lähde kuin Providencen herrasmieheltä konsanaan niin pettymys on suuri.

Charnel Crypt of the Sightless Serpent
Muinaisen haudan tutkiminen ja nimet kuten Uvlah Uxladar saavat heti miettimään Clark Ashton Smithä ja muita Weird Talesin sanasappoja mutta mitään hirvittävän latautuneita ennakko-odotuksia seikkailu ei synnytä. Muutamia ulkoilmakohtaamisia ja luolaholviseikkailun tarjoava Charnel Crypt of the Sightless Serpent ei vaikuta yhtään hassummalta kokonaisuudelta. Vaikka tunneleissa tapellaankin mm. ruostehirviöitä vastaan kuin kaikkein perinteisimmissä D&D-seikkailuissa ikään ovat kryptan täyttävät epäkuolleet enemmän miekka & magia fiiliksiä luovaa sisältöä kuin vaikkapa majatalon alla rottien tappaminen. Tästä seikkailusta ihan lukemalla arvioiden jäi tunne että todennäköisesti sen parissa tulee olemaan hauskaa. Muinaisaikain hirviöitä, epäkuolleita ja pahoja velhoja, ei sitä paljoa tarvitse ihan ok oloisen seikkailun hahmottelemiseen.

3 kommenttia:

  1. Hi Jonas, the google translate was somewhat amusing for this post. It has implied that the rats hire the characters to kill the annoying innkeeper who lives above them! If that is what the story is about, it probably isn't as bad as you suggest. But somehow I think I have to thank google for this mistake. In addition, there was a cryptic (if you excuse the pun) line about sugary breakfast cereals that is incomprehensible. HOWEVER, I have taken it on myself to use my imagination, and like very much the idea of a type of breakfast cereal called 'The Rats in the Walls' which is packaged in a box that resembles walls and you shake out a bowlful of sugar-coated cereal rats and add some milk. You get a plastic rat toy in each box. I think kids in Rhode Island would eat this every day. What do you think?

    VastaaPoista
  2. I think Google translate writes in more amusing way than my humble self. One thing to note when using any translator is that it can totally butcher certain expressions. It doesn't really understand how meaning changes with order of the words, I still shake my head when I reviewed in my previous blog one really unique setting I had stumbled by accident and my words of high approval and amusement were pretty much translated to exactly the opposite. Rats in the Walls is not my cup of tea, if I run it perhaps it should be run with rats hiring the adventurers.

    Breakfast cereal reference is that I'm pretty much a sucker for anything Lovecraft related, if someone would brand breakfast cereals with Cthulhu I would quite propably buy them against my better judgement.

    Charnel Crypt of the Sightless Serpent I actually give high praise, it's no fuss adventure with solid sword & sorcery theme, the sort of thing I like to run.

    VastaaPoista
  3. That would be great if you did run the rat adventure that way, Jonas. If you've ever read Lord Dunsany's book 'Don Rodriguez' you would have a poor view of inn-keepers, as the one in that book tries very hard to slay & rob each traveller who come along. You could add that the innocent rats who live in the walls are tired of this and hire some tougher people to deal with their enemy, the inn-keeper. Lovecraft, by the way, was a huge Dunsany fan: 'The Dream-quest of Unknown Kadath' is a tribute to Dunsany's style. But on further thought, I think the inn should serve sugary breakfast cereal for the morning meal. Whoever gets the plastic rat in their bowl gets an extra 5XP. I think there should be a sense of humour to games—people take them too seriously.
    Meantime, thanks for letting me know about the Acirema. I'm hoping to see that game as soon as Marko puts it up. It should be played in sessions in Ropecon I think.

    VastaaPoista