sunnuntai 19. helmikuuta 2012

TALON SÄÄNNÖT

Olen kampanjan sujuvaa etenemistä varten miettinyt ja lainannut muualta muutamia sääntöjä. Hahmojen selviytymistä edesauttavat säännöt on tullut omaksuttua lähinnä havaintojen perusteella mitä tein kuolleisuudesta muutaman vuoden takaisessa Punaboksi D&D kampanjassani. Eli seuraava lista on kokonaisuudessaan voimassa seuraavassa pelissä. Lisäksi pelipäiviä on niin vaikea järjestää nykyään että mitään äärimmäisen kovaa linjaa ei ole syytä pitää minään itseisarvona.

TALON SÄÄNNÖT

#0
OLE REILU!

Vuoden 1988 Jari Paunan suomentamasta Frank Mentzerin versiosta Dungeons & Dragons fantasiaroolipeliä tuttu sääntö ohjeistaa pelinjohtajaa tai siis luolamestaria tasapuolisuuteen, välttämään suosimista ja muistuttaa siitä että kaikki pelaavat peliä pitääkseen hauskaa. Vaikka tämä on sanomattakin selvää on ajatus se että peliä ei pelata minkään virheellisen käsityksen mukaisesti siitä mitä on vanha koulukunta.

#1
Täydet osumapisteet ensimmäisellä tasolla

Hahmot jotka aloittavat ensimmäiseltä tasolta aloittavat täysillä osumapisteillä. Tämän säännön on tarkoitus edistää ensimmäisen tason hahmojen selviytymismahdollisuuksia ja poistaa huonon tuurin liiallisia vaikutuksia.

#2
Toivottomat hahmot

Aloittavan hahmon ominaisuusbonusten summan ollessa negatiivinen voidaan ominaisuudet heittää uudestaan. Tämän säännön on tarkoitus varmistaa mielekäs hahmo jota pelata ilman että kaikista aloitushahmoista tulee kuitenkaan ominaisuuksiltaan ylivertaisia.

#3
Korkeammalta tasolta aloittaminen

Korkeamman tason seurueen uudet pelaajahahmot aloittavat tasolta joka on yhden vähemmän kuin matalin vanhan seurueen jäsenen taso. Kokemuspisteitä on vain näin määritellylle aloitustasolle tarvittava määrä. Tämän säännön on tarkoitus varmistaa että tappiot korvaavat liian matalan hahmot eivät hidastaisi kampanjaa siitä mihin on päästy ja että korvaavat hahmot voivat osallistua mielekkäästi muun ryhmän toimintaan.

#3a
Korkeammalta tasolta aloittavien hahmojen osumapisteet

Korkeammalta tasolta aloittavien hahmojen osumapisteet heitetään kaikilta tasoilta. Tämä sääntö on siksi että ensimmäisen tason selviytymistä edistävää sääntömuutosta ei tarvita koska hahmo aloittaa jo valmiiksi suhteellisen kyvykkäänä.

#3b
Korkeammalta tasolta aloittavien hahmojen aloitusrahat

Tasolta kolme tai korkeammalta aloittavat hahmot saavat normaalisti heitettyjen aloitusrahojen lisäksi 450 kultapalaa. Hahmon oletetaan keränneen varoja ja varusteita noustessaan tasoja ja nämä ylimääräiset rahat on tarkoitettu lähinnä niiden kalliiden varusteiden kuten levypanssari tms. hankkimiseen mitä hahmoille yleensä ostetaan ensimmäisten seikkailujen jälkeen.

#4
N30-tuuriheitto kerran pelisessiossa

Pelaaja voi kerran pelisessiossa korvata minkä tahansa nopanheiton yhdellä kolmekymmentahokkaan heitolla. Tämä tuuriheitto täytyy ilmoittaa ennen nopan heittämistä. Heitto voi olla mikä tahansa, kuten pelastusheitto, osumaheitto jne. Nämä heitot eivät varastoidu myöhempää varten vaan niitä on aina vain yksi per pelikerta. Tämä hieno sääntö on omaksuttu The Lands of Ara ja Henchman Abuse blogeista.

#5
Kilpiä tullaan rikkomaan!

Pelaaja jonka hahmon kilpi on valmiina voi lähitaistelussa yhden vauriota aiheuttavan iskun sijaan päättää ottaa koko iskun kilvellä vastaan jolloin kilpi rikkoutuu mutta hahmo ei ota vahinkoa. Pelaaja voi tehdä päätöksensä vaurionopan heiton jälkeen. Tämän säännön tarkoitus on tehdä kilvistä hyödyllisempiä kuin yhden pisteen muutos haarniskaluokkaan ja tarjota marssijärjestyksen etulinjassa taisteleville mahdollisuus välttää äkkikuolema. Kilvet ovat sen verran painavia että panssarin, aseiden ja muiden varusteiden lisäksi niitä ei juurikaan yhtä enempää kanneta. Maagiset kilvet menevät säleiksi samalla tavalla, mutta on 10% mahdollisuus per maaginen plussa että kilpi säilyykin ehjänä kärsien vain lommon. Tämä sääntö on omaksuttu Jeff's Gameblog ja Trollsmyth blogeista, joista jälkimmäisenä mainitusta se on lähtöisin.

#6
Seurueen aloite

Seurueen aloiteheittoon lisätään yleensä marssijärjestyksessä ensimmäisenä kulkevan ketteryyden muuttuja. Muissa tilanteissa käytetään pelinjohtajan harkintaa.

#7
Lentäviä irtopäitä!

Kahdella kädellä käytettävien aseiden paitsi sauvan vahinkoa heitettäessä käytetään ns. räjähtävää noppaa, pelaajan heittäessä nopan suurimman silmäluvun heittää pelaaja vahinkoa vielä toiste ja lisää tuloksen edelliseen, tätä jatketaan kunnes maksimivahinkoa ei enää heitetä. Puolentoista käden miekkaa kaksikätisesti käytettäessä täytyy molemmista nelitahokkaista saada nelonen vaurioheiton räjähtämiseen. Tämän säännön tarkoitus on tehdä kahden käden aseista jotka tekevät vain yhtä paljon vahinkoa kuin useimmat yhden käden aseet jälleen hyödyllisiä.

#8
Figuurien käyttö

Figuureja tullaan käyttämään pelinjohtajan harkinnan mukaan jos niille tulee tarvetta, eli lähinnä havainnollistavina välineinä. Peliä ei ole mikään tarkoitus pakottaa taktiseksi miniatyyritaisteluksi.

4 kommenttia:

  1. Google Translate translates "shields will be broken!" as "plates will break!"

    I think that would be an awesome rule in an Encounter Critical game...

    VastaaPoista
  2. There is potential for unfortunate cultural misunderstanding if there ever is foreign guests as we play around kitchen table. I do love how "Starting at higher level" is translated as "Initiation of a higher plane" by Google, it would make great name for prog rock consept album.

    VastaaPoista
  3. Tuota kolmossääntöä kannattaa ehkä vielä harkita. Jos nimittäin hahmoja kuolee verrattain taajaan, niin hahmoryhmän tasot laskevat nopeasti. Sitä voisi lieventää sillä, että uusi hahmo aloittaa samalta tasolta kuin "heikoin" hahmo tai yhtä tasoa alempaa kuin toiseksi "heikoin" hahmo.

    Käytännössä tietysti tuon säännön vaikutus riippuu monesta tekijästä, kuten pelaajahahmojen määrästä, hahmokuolemien yleisyydestä, hahmojen välisistä tasoeroista ja hahmojen tasojen vaikutuksesta peliin. Mitä enemmän tasoilla on väliä, sitä varovaisempi niiden laskemisen suhteen pitäisi olla.

    VastaaPoista
  4. Korvaavan hahmon taso on aina vähän ongelmallinen. Aikanaan kovin monessa D&D:n versiossa ei ollut mitään sääntöjä asialle ja sen suhteen täytyy järkeillä jotain itse. Omissa porukoissa on käytetty aikanaan sitä että uusi hahmo tulee mukaan ensimmäisen tason aloittelijana ja vähän myöhemmin vedettiin vain hieman armeliaampaa linjaa että hahmolla on puolet (tietenkin pyöristettynä alaspäin) henkinjääneistä matalatasoisimman tasoista. Porukka jolle nyt johdan on näiden armottamampien linjauksien ajoilta joten tuo #3 on aikamoista pullamössöilyä heille.

    Siinä on tavallaan myös sisäänrakennettu este korvikehahmoilla vyöryttämistä vastaan, tarkoitus on ehkäistä sitä ensimmäisellä tasolla ja niin myös myöhemmillä. Tietysti jos niille linjoille lähdetään niin en minä sitä kieltämäänkään lähde.

    Luolaston ensimmäisen tason vyöryttäminen loputtomalla tulvalla ensimmäisen tason hahmojahan ei ole väärin se on vain vähemmän kiinnostavaa kuin antaa resursseja joiden fiksu hyödyntäminen palkitaan.

    Tietysti jos ongelmatilanteita tulee niin varsinkin talon sääntöjä voidaan aina kirjoittaa uudestaan, ei tässä mitään suurta visiota ole josta ei voisi tehdä kompromissejä. Lisäksi luotan että säännöt #4, #5 ja #7 tulevat pitämään huolen että hahmot selviytyvät.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.