maanantai 1. lokakuuta 2012

Pimeän keskiajan sankarit

Jonkin aikaa sitten luin hieman tunnetummasta blogista brittiläisestä pelistä jota on pelattu noppakouran ranne kipeänä suunnilleen niihin aikoihin kun olen kommunikoinut muun maailman kanssa jokeltamalla. Grognardian blogista selvisi myös että pelistä on hiljan ilmestynyt uusi versio joka vaikuttaa sangen kiehtovalta. Eräänlaisesta figuuripelin ja roolipelin yhdistelmästä vaikuttaisi olevan kyse jossa hahmot seikkailevat lähes-historiallisessa miljöössä pimeällä keskiajalla. Hahmolomakkeita ja irtonaisia kommentteja tutkimalla selvisi että simulaatiohengessä seurataan sarakkeiden avulla jopa kärsittyjen haavojen infektiota, eli pelissä on mitä ilmeisimmin paljon potentiaalista hupia.

Tämä voisi vaikuttaa sellaiselta peliltä joka sopii niille joiden mielestä WHFRP olisi hyvä peli ilman kaiken maailman hömppää kuten haltioita, kääpiötä, taikuutta yms. nuorisoon vetoavaa materiaalia ja vielä parempi jos siinä olisi enemmän peseytymättömiä isäntiä ja emäntiä, eeppisiä partoja, vesikauhuisia koiria ja sukupuolitauteja. Itse olen kaiken maailman hömpän ja pehmoilun ystävänä ristiriitaisesti äärimmäisen kiinnostunut ko. pelistä koska pelimakuni on myös harvinaisen epävakaa ja tykkään myös syöksyä äärimmäisyydestä toiseen. Tosin luultavaa on että alkaisin itse pistämään kampanjaan fantastisia elementtejä (À la Eaters of the Dead) ennemmin tai myöhemmin.

Toisen käden tiedot ja luonnehdinnat voivat olla tietysti täysin petollisia esimerkiksi WHFRP:ia on niin väkevästi liioiteltu vuosien varrella rankkana "mutapaska" pelinä että monelta jää huomaamatta täysin kyseisen pelin sääntökirjassa lukeva selkeä ja vailla tulkinnavaraa oleva toteamus että pelaajahahmot ovat sankareita ja monet myös sivuuttavat täysin maailman hienon taustatarinan muinaisten aikojen avaruuden astronauttisammakoineen, eli pakkohan tuohon Heroes roolipeliin tutustua itse.

Pelin omalle sivustolle pääsee täältä, tilauslinkki ei tällä hetkellä ainakaan minulle ole toiminut mutta olen lähettänyt sähköpostia asiasta Dave Millwardille.


PÄIVITYS: Sain vastauksen ja tiedon siitä että tilauslinkki on korjattu, ja niinpä näytti olevankin. Odotan mielenkiinnolla postiluukun kolahdusta ja tutustumista tähän peliin.

8 kommenttia:

  1. Hahmollasi on infektio haavassa ja kuppa. Kuulostaa ihan "maailman parhaalta" peliltä.

    VastaaPoista
  2. Vähän eri linjan pelistä lienee kyse kuin totutusta, esimerkiksi tuo haavojen paranemisen seuraaminen vaikuttaa aika kovan linjan simulaatiohengeltä.

    Asiasta toiseen, täytyy sanoa että diggasin kaffepöydässä esittämästäsi lähestymistavasta osumapisteisiin sankarillisemmassa mielessä, että koska kyseessä abstraktio mikseivät hahmot esimerkiksi aloittaisi joka taistelua täysillä osumapisteillään. Ei välttämättä toimisi resurssien hallintaan nojaavassa luolakomppauksessa mutta jossain eeppisemmässä jutussa tuo poistaisi kaikki hidastetöyssyt sankarhommilta.

    VastaaPoista
  3. Huolestuneen kansalaisen mielenkiintoa kutittelee tällainen peli! Omasta mielestäni tällaisten pelien sudenkuopat on siinä, jos näitä alkaa pelaamaan liian pilkulleen. Esiin nousee väistämättä kysymys siitä, onko vaikka flunssan pelaaminen hahmolla jotenkin mielenkiintoista. No, toinen tykkää äidistä toinen poneista. Mikä minä olen siihen mitään sanomaan? toinen sudenkuoppa on se, että peli muuttuu keski-aikafarssiksi, jossa ryvetään kuonassa ja kaikki on niin kovin vaikeaa ja kirkkokin piinaa ja ilkeät lordit raiskaavat elintarvikkeet. odotan kuitenkin innolla kokeilua pelistä, jossa haavoittuminenkin on vältettävä juttu.

    Mitä tulee mainittuun keskusteluun osumapisteistä, penään yhä vastausta kysymykseen, mitä oikeastaan osumapisteillä hahmotetaan. Ihan fyysistä kestävyyttä vai taistelutaitoa. Mielestäni yksi parhaimpia hahmotuksia kauniissa yksinkertaisuudessa on Dead Lands - pelissä, jossa on mukan vauriossa toinen puoli: "Wind". Wind(ing?) kuvasi hyvin sitä, että hahmo uupuu saadessaan fyysistä kuritusta ja esimerkiksi vaikka muutama lyönti vatsaan, saa henkilön haukkomaan henkeä, oksentamaan ja vatsaa kolottaa päivätolkulla eikä kuiotenkaan kehoon synny sen vakavampia vaurioita(pernan repämisiä jne).

    Kiittäen:

    Huolestunut kansalainen (nimim.)

    VastaaPoista
  4. Itseäni kutkuttaa tuossa pelissä tietenkin ajanjakso johon se sijoittuu ja toisena se ajanjakso jolloin se on tehty. Siinä pitäisi olla kaiken maailman alijärjestelmiä sosiaaliselle pyrkyröinnille, uskonnolle, uhkapelille, politiikalle, maanomistukselle, merirosvoukselle, ryöstelylle, kaupankäynnille yms. jotka viittaavat siihen että ajatusta on uhrattu pelaajahahmolle maailman osana.

    Tai sitten ne ovat muistiinpanoja siitä miten kampanjassa esiin noussut tilanne on ratkaistu eikä niinkään luettelo siitä mitä jokaisen onnistuneen kamppiksen pitäisi sisältää.

    Kaikessa yksinkertaisuudessa voi olla kyse sen toteamisesta että historiallinen miljöö voi sellaisenaankin olla mielenkiintoinen.
    Haavoittumisjututhan voivat olla vain Millwardin reaktio siihen että roolipeleissä ei ole yleensä haavoittumisesta seurauksia. Tietysti voi olla fiksua että pelaa jotain muuta hahmoa kun Eanfrith Varomaton toipuu (jos toipuu) siitä kun berserkki teki hänestä hakklihaa. Täytyy katsoa miten ne on hoidettu, voi olla että niissä on jako kahteen, sellaisiin jotka hoituvat piereskelemällä uuninpankolla ja sellaisiin jotka vaativat pappia paikalle.

    Hahmot näyttävät löytyvien luonnehdintojen perusteella olevan jonkinlaisia seikkailijatyyppejä eli opportunisteja ja miekkamiehiä jotka etsivät paikkaansa maailmassa.
    Keskiaikafarssin riskihän on suuri, rankistelun ja rypemisen varaan ei voi mitään kauhean kestävää rakentaa.

    Osumapisteet taas yleensä olen ajatellut että ne mittaavat sumealla härölogiikalla taistelukuntoisuutta sekä fyysistä kestävyyttä ja vammoja, ASE-kampanjassamme niitä on luontevaa ajatella ehkä tuon lisäksi resursseina jotka kuluvat luolastossa.

    VastaaPoista
  5. "Hieman mielenkiintoisempia ovat taas sosiaalisen aseman parantamiseen liittyvät säännöt jotka selkeästi hahmottelevat sääntöjä yhteiskunnalliseen kiipimiseen nojaavalle kampanjalle. "

    Mua kiinnostaisi kuulla lisää näistä kiipimissäänöistä.

    VastaaPoista
  6. Perustana on 1-5 välillä oleva ominaisuus joka määräytyy taustan mukaan (1 = maaorja tms. 5 = aatelinen), muualta tullutta aatelista kohdellaan vieraillakin mailla paremmin kuin kerjäläistä.

    Hahmojen asetuttuaan kampanjan kuvaamaan Trienten kaupunkiin sosiaalinen asema määritellään uudestaan tai sitä voi nostaa hankkimalla maaomaisuutta, laivoja ym. joko omistukseensa tai hallintaansa tai ostamalla suoraan kansalaisuuden. Näiden hankkiminen luonnollisesti on oma seikkailunsa. Omaisuuden ostaminen vaatii heittoa taulukosta ja omaisuudessa on riskinsä (riskit heitetään taulukosta omaisuuden tyypin mukaan). Kaupankäynti ja piratismi ovat myös mahdollisuuksia ja niille on omat taulukkonsa ja kaavansa.

    Kansalaisuuden saatuaan hahmon uusi asema on jotain 2-5+ välillä hänen yhteiskunnallisen roolinsa mukaan, pappi, sotilas, laivavarustaja jne.

    Asemaa voi nostaa myös kokemuspisteillä, ja laskea jos kokemuspisteet menevät miinukselle jostain syystä.

    Sosiaalista asemaa käytetään viralliseen asemaan tai virkaan pääsemiseksi, kyseessä on heitto laskentakaavan mukaan jossa vaikuttavat aseman lisäksi äly ja luonne sekä lahjonta ja puolestapuhujat.

    Virasta annetut tulot eivät riitä uuden aseman kulujen kattamiseen joten kannattaa olla bisnekset hyvällä mallilla, lahjuksiakin voi ottaa vastaan mutta siitä voi tietenkin jäädä nalkkiin (aika kääntää oikeudenkäyntisäännöt esiin).

    Yhteiskuntaluokka vaikuttaa myös rakastajattaren hankkimiseen tai avioliiton järjestämiseen, tärkeä kokemuspistesysteemin johdosta, ja voisin kuvitella että tarpeeksi korkealla oleva appiukko voi puhua puolesta virkoja haettaessa. Tämä mahdollistaa vaikka kuvion että hankit nätin rakastajan alemmasta yhteiskuntaluokasta ja nait mahon vanhan piian jonka isällä on vaikutusvaltaa.

    VastaaPoista
  7. Aha! Siis se on Lahjakas herra Ripley thö Roolipeli.

    VastaaPoista
  8. Juu, tai Rahalla saa Herran vuonna 950, tavallaan tuommoinen mekaaninen tylyys ja välineellisyys sopii temaattisesti vallan tavoitteluun.

    VastaaPoista