Olen pohdiskellut työn alla olevan fantasiakampanjani suhteen että kuinka paljon sinne oikeastaan tarvitaan eksoottista eläimistöä ja hirviöitä ja tulin lopputulokseen että ei ihan kauhean paljoa.
Saaren olentoja
Breasalissa tavataan erikoisia olentoja jotka ovat muualla maailmassa harvinaisia tai jo kadonneet. Osa olennoista on maagisia luonteeltaan ja toiset vain outoja eläimiä tai muinaisjäänteitä.
Basiliskit
Täysikasvuinen basiliski on 2.5-3 metriä pitkä vikkeläliikkeinen käärmemäinen matelija jolla on selkeästi erottuva evä päälaellaan ja kirkkaan värinen kaulusheltta. Ne pystyvät sylkemään lihakset jäykistävää halvaannuttavaa myrkkyä tarkasti noin yhdeksän metrin päähän.
Epäkuolleet
Syrjäisissä kolkissa ja hylätyissä muinaisajan hautaholveissa tavataan joskus toisen maailman energioitten liikuttamia vainajia, aina tahdottomista palvelijoista jonkin pahansuovan älyn maallisiin välikappaleisiin. Niiden olemassaoloon liittyvät lähes aina pimeät salatieteet joskin spontaani negatiivisen energian aalto voi käynnistää tuhoisan ilmiön jossa hautausmailla ja taistelukentillä nousevat kuolleet suurina joukkoina jaloilleen ja lähtevät liittämään eläviä joukkoonsa.
Leucrotat
Saaren legendaaristen petojen joukossa harvinaisimpia ja lohikäärmeen jälkeen vaarallisimpia ovat leucrotat. Leucrotta on 5-6 metriä pitkä sutta ja hyeenaa muistuttava 1-2 tonnin painoinen peto jolla sorkkajalat. Nämä pedot ovat muualta maailmasta kadonneet ja Breasalin upottua aaltoihin ne tulla tuntemaan vain fossiililöytöjen perusteella nimellä andrewsarchus.
Lohikäärme
Breasalissa tunnetaan vain yksi hengissä säilynyt lohikäärmeiden suvun edustaja, Ynven putouksen takaisessa luolassa majaileva vanha ja viekas yksilö jota moni on turhaan yrittänyt surmata tai alistaa. Lohikäärmeen suomut ovat niin kovat että vain kääpiöiden valmistama teräs tai muinaisen Atlantiksen ihmeaseet pystyvät siihen. Lohikäärme vaikka onkin lihaa ja verta on myös yliluonnollinen linkki toisten maailmojen energioihin ja mikään loitsu ei tehoa siihen.
Pimeyden laumat
Alamaailman syöverit ovat täynnä omituisia ja hirvittäviä olentoja. Nämä olennot ovat lähtöisin syvistä luolista joten useimpia ei pimeys haittaa laisin mutta ne sietävät yleensä huonosti päivänvaloa. Alamaailman laumat muodostavat suurelta osalta tuntemattoman ekosysteemin joka on kuin peilikuva pintapuolisesta maailmasta. Vain kääpiöillä on luotettavaa tietoa syvyyksien olennoista, muille ne näyttäytyvät kuin hallusinaatioista karanneiden hirviöitten loputtomalta kavalkaadilta.
Vanhat metsät
Haltioiden asuinsijoilla tavataan itsekseen liikkumaan kykyneviä ja vaarallisia kasveja jollaisia ei ole muualla maailmassa. Vanhoissa metsissä tavataan monenlaisia outoja lajeja kuten juurillaan kuin lonkeroilla ryömiviä puita, kuristavia köynnöksiä kuin sokeuttavaa siitepölyä ampuvia kukkiakin.
Yksisarviset
Yksisarviset näyttävät hevosen kokoisilta vuohilta joilla kasvaa otsassaan yksi ainoa sarvivalaan syöksyhammasta muistuttava kierteinen sarvi. Ne ovat agressiivisia ja erittäin herkkiä puolustamaan reviiriään tunkeilijoilta. Lähes kaikki yksisarvisia koskevat legendat ovat pelkkää satuilua.
One thing I always disliked in most FRPGs is that many of the creatures are missing the supernatural element that they have in folklore and myths. Such as you mentioned about dragons and basilisks. And it only just occurred to me that it is funny the way most people say a narwhal tooth is like a unicorn horn--but in fact it is more as you say, the other way around. And I like the description of a wave of negative energy spontaneously creating undead: I wrote a story like that once.
VastaaPoistaI kind of aim with this spesific worldbuilding project to mix low fantasy with highly fantastic and pseudoscience elements. Which is fancy way of adding extra layer of obfuscation before I have to admit "Yeah, it does not make sense, wizard did it."
VastaaPoistaPart of this is language used and what it implies "a wave of negative energy spontaneously creating undead" has almost nothing in common with "Dark lord unleashed fell undead on the lands of men." though result in game would be same.
There is lot of weird stuff around but fore example unicorn might just be some sort of dangerous animal and clerics don't have two way conversations with God, elves and dwarves are different species and not a race of men and possibly lack souls. Sort of stuff that creates very spesific vibe to setting.